سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 856011

  بازدید امروز : 51

  بازدید دیروز : 172

ابـــوحـامـد

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان

*رمز موفقیت*
قرآن
پارسی بلاگ
نهج البلاغه
سایت دفتر مقام معظم رهبری
محمد فرشاد پور
حوزه علمیه
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
پایثگاه ملی علوم زمین کشور
بانی تک
هم اندیشی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
پایگه خبری - تحلیلی دانشجویان ایران
وب سایت شیرزن ایرانی
جام جم روزنامه
بازتاب برنا
هم اندیشی
ریاست جمهوری
شهاب مرادی
کدهای جاوا
عطف
گلستان دانش
روزنامه ها
جهان نیوز
خبر گزاری فارس
راسخون
باشگاه خبر نگاران جوان
پرورش کرم خاکی دلاور
پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور دکتر روحانی
خبر فارسی
رویدادهای رفسنجان
مدیریت آموزش و پرورش رفسنجان
آموزش و پروش کشکوئیه
آشپزی لذت بخش
سایت کدبانو
پایگاه اطلاع رسانی 9دی
سایت دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی
سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی - اخبار لحظه
مبین طرح
خبرگزاری دانشجو
واژه یاب
میزان مجاز قند خون
مفاتیح ا لجنان
رجا نیوز
انواع سایتها
تحریرالوسیله
وام خود اشتغالی
پایش برنامه یکشنبه شبهای شبکه 1
متالوژی پودر یزد
پخش زنده حرم امام حسین و...
یزد فردا
سمت خدا از شبکه 3
سبک زندگی و صله رحم و ... محمد رضا پروانیان
آخرین اخبار ایران و جهان
پشیمان دشت سمنان
نشریه پرتو سخن
الگوها
دو بیتی های بابا طاهر
وبلاگ نوجوان هادی سرداری
طرح عفاف و حجاب
شهدای مصطفی خمینی رفسنجان
خاطرات مسثر

لوگوی دوستان











 

درباره خودم

 

پیوندهای روزانه

 

لینک به لوگوی من

ابـــوحـامـد

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

دسته بندی یادداشت ها

حذف کردن از منوی استارت[167] . رهبرم[2] . غزه .

 

بایگانی

نوروز86
اردیبهشت 86
خردادماه 86
تیرماه 85
مرداد
آذرماه
شهریور
دی ماه
بهمن ماه
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد ماه 87
مهر ماه
دیماه88
بهار90
سال 91
نیمه اول سال 92
مهر 92
آبان 92
تا نوروز 93
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93

 

اشتراک

 

 

آن که به کار کسانى خشنود است ، چنان است که در میان کار آنان بوده است ، و هر که در باطلى پا نهاد ، دو گناه بر گردن وى افتاد ، گناه کردار و گناه خشنودى بدان کار . [نهج البلاغه]

قدرت اراده خداوند

نویسنده:ابوحامد::: شنبه 94/10/19::: ساعت 4:51 صبح

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید   ( 1101 )                                                                          

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت نهم )


تسلیم و تفویض



 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 323 آیه 24 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ هَذَاذِکْرُ مَن مَّعِیَ وَ ذِکْرُ مَن قَبْلِی

بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَایَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

آیا به جاى او خدایانى براى خود گرفته‏ اند بگو برهانتان را بیاورید

این است ‏یادنامه هر که با من است و یادنامه هر که پیش از من بوده

[نه] بلکه بیشترشان حق را نمى ‏شناسند و در نتیجه از آن روی گردانند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

این آیت اشارت است به یگانگی حق تعالی ؛

و یکتا بودن پروردگار ؛

به صفت تفرّد و وحدانیّت ،

و اصل توحید هم پرواز در آسمان تجرید ؛

و به پا داشتن احکام آن به تفرید است .

و بریدنِ بیم و امید از خودی و بیگانه ،

و تسلیم و تفویضِ امر به خدای یگانه ،

که هرطور که اراده کند حکم نماید ،

( هرچند بدون تسلیم و تفویضِ ما هم چنین کند )

ای جوانمرد ؛

بدان که یکی تو را ، از همه کافی است !

ولی همه تو را ، از یکی کافی نیست !

و آن یکی ؛ خداست ،

اگر حق تعالی با تو باشد ؛ همه را کفایت کند ،

و اگر هزاران یار و یاور داشته باشی ؛

و خدا با تو نباشد ؛

همه ی آنان به دست تو باد باشد نه یار !


رسول خدا (ص) در غار به همراهش که از دشمن وحشت کرده بود ؛

فرمود : نترس ؛ خدا با ماست ،

خداوند عنکبوتی را که ضعیف ترین و عاجزترین حشره است امر کرد ؛

که برو درِ آن غار زاویه ی خود را بزن ؛ تا بدرقه ی ایشان باشد ،

و او در دهانه ی غار تار ها تنید ، و دشمن آنان را ندید !

و به کبوتری امر کرد تا در دهانه ی غار تخم گزارد ،

تا دشمن شک نکند و مطمئن شود کسی درون غار نرفته !

ملاحظه کنید ؛

هیچ حشره ای در عالم عاجز تر از عنکبوت ؛

و هیچ خانه ای سست تر از خانه ی او نیست ؛

چون خداوند اراده کند کسی را حفظ نماید؛

این چنین حفظ نماید !

و پرده ای از لعابِ عنکبوت بر دهانه ی غار تَنَد ؛

و جلو دید مشرکان و کافران و دشمنان را بگیرد ،

و چون بخواهد دشمن را هلاک کند ؛

نمرود را به پشّه ای ناچیز هلاک سازد !

پس او خداوندی است که ؛

هرچه خواهد کند بتواند ؛

و توانائی خویش را بر هرچه خواهد بنماید !


[ و عجیب تر این که خداوند تبارک و تعالی در این تار سست ، قدرتی نهاده

که امروزه از آن جلیقه ضد گلوله ساخته اند که هم سبک وزن است و هم حافظ بدن !!! ]

 

تفسیر آیه شریفه از نگاه دیگران :

على‏ علیه السلام فرمودند:  همانا با نزول قرآن به پیامبر ، علم پیامبران پیشین و علم اوصیا و علم آنچه که تا قیامت رخ مى‏ دهد، داده شده است.

آنگاه حضرت این آیه را تلاوت فرمود کهخداوند به پیامبرش مى فرماید : « هذا ذکر مَن معى و ذکر مَن قبلى...»

بنابراین قرآن ، حاوى علم ما کان و ما یکون است.

پیام ها :

1 ـ  هر کس از خداوند واحد دور شود، در دام خدایان متعدّد مى‏ افتد. « أم اتّخذوا من دونه آلهة »

2 ـ پیامبر باید با مردم برخورد استدلالى کند و از آنان برهان بخواهد. « قل هاتوا برهانکم »

3 ـ  توحید ، داراى دلیل است ، « لوکان فیهما...» امّا شرک هیچ دلیلى ندارد. « قل هاتوا برهانکم »

4 ـ در اصول عقاید نمى ‏توان تقلید کرد. « قل هاتوا برهانکم »

5 ـ  توحید پیام تمام کتب آسمانى است. « ذکر مَن معى وذکر مَن قبلى »

6 ـ‌ کتب آسمانى مایه زنده شدن فطرت خفته و یادآور دانسته ‏هاى فراموش شده است. « ذکر من معى و ذکر من قبلى »

 7 ـ  در فضاى جهل ، نه اقبال اکثریّت ارزش دارد و نه اعراض آنها. « اکثرهم لا یعلمون الحقّ فهم معرضون »

[ برگرفته از تفسیر نور ]



موضوع :





  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حرف دل
    اهمیت آشنای زنان با قرآن
    اهمیت آشنای زنان با قرآن
    25 نکته در باره بابونه
    نماز اول ماه فراموش نشود
    مردم و پلیس
    یشنهادهای پلیس
    ایان عمر گروهکهای تکفیری و تروریستی
    مظلومین میانمار
    14شهریور
    رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی:
    طنز دکتر سلام
    رهبری نوروز 96
    سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال
    دومین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار ش
    [همه عناوین(2949)][عناوین آرشیوشده]


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com